A není divu – elixír chuti, barvy a vůně, který v sobě skrývá dobré rajče, nejde v kuchyni ničím nahradit. O jejich příznivém složení ani nemluvě. 

Kromě vlákniny, sacharidů (pouze malé množství) a vitamínu C (který se mimochodem vyskytuje zejména v rosolovité hmotě kolem semínek), se rajčata mohou pyšnit vysokým obsahem barviv beta-karotenu a lykopenu. Tyto dva mocné antioxidanty chrání naše buňky a tkáně před poškozením a působí jako prevence proti nádorovým onemocněním. U lykopenu bylo vědecky prokázáno působení proti rakovině prostaty. Významnými protirakovinnými složkami rajčat jsou i kyseliny kávová, ferulová a chlorgenová.

 

Rajčata jsou vhodná v režimu nízkosacharidového - low carb stravování, i pro jeho přísnější keto verzi.  Je to povolená potravina pro Whole30, Pale i Primal. 

V zahradách, obchodech a na tržnicích najdeme rajčata různých barev, tvarů a velikostí. K přímé spotřebě doporučuji například oranžová soudková rajčata nebo malá červená datlová rajčátka. Pro přípravu čerstvých omáček jsou zase nejvhodnější velká masitá rajčata, která oplývají výraznou chutí a vytvoří bohatou omáčku. Pro výrobu domácích šťáv, kečupů a protlaků, které si můžete zavařit i na zimu, se zase dobře zužitkují šťavnaté plody klasických keříkových nebo tyčkových rajčat.  

Do některých omáček a polévek je vhodné rajčata zbavit slupky, která v teplých jídlech tvoří nepříjemné a rušivé “ruličky”.  To nejlépe provedeme tak, že na slupce každého rajčete uděláme nožem malý křížek a poté celá rajčata vhodíme do vroucí vody, kde je necháme cca 1 minutu spařit. Poté rajčata opatrně vyjmeme, zchladíme proudem studené vody, v místě vyříznutého křížku uchopíme slupku a z rajčete ji postupně stáhneme. Po nakrájení můžeme kousky rajčat zbavit i semínek – vybereme je z dužiny pomocí nožíku nebo lžičky.

Jak již bylo naznačeno v úvodu, mají rajská jablíčka své nezastupitelné místo v jihoevropské kuchyni. Je jen málo tak delikátních a zároveň jednoduchých jídel, jako jsou italské špagety pomodoro. Na olivovém oleji opečeme několik stroužků česneku, ten následně vyhodíme a na jeho místo vsypeme kousky loupaných rajčat, ochutíme solí a pepřem a necháme podusit, dokud se kousky rajčat nespojí v omáčku. Do pánve s omáčkou přidáme špagety uvařené al dente a promícháme. Můžeme zvlhčit vodou z těstovin. Podáváme ozdobené listy bazalky a strouhaným parmazánem. Španělé zase mají svou tradiční osvěžující polévku Gazpacho. Její základ tvoří čerstvá rozmixovaná zelenina – rajčata, papriky a okurek, ochucené cibulí, česnekem a kořením. A abychom se neztrapnili tak, jako postava Arnolda Rimmera ze seriálu Červený trpaslík, mějme na paměti, že polévka Gazpacho se pojídá zásadně za studena!

Rajče si ale samozřejmě vybudovalo silnou pozici i v tradičních pokrmech jiných částí světa. Anglická snídaně bez rozpůleného grilovaného rajčete by rozhodně nebyla kompletní, stejně jako tradiční ruský boršč bez protlaku. A co teprve všemožné druhy polévek? Vyzkoušejte některé z receptů z rajčat a nasyťte svoje smysly jejich intenzivní a lahodnou chutí...