Kvalitní banány mají atraktivní žlutou barvu, jemně sladkou chuť a snadno se konzumují. Existují ale i takzvané zeleninové banány neboli plantainy, jejichž typická barva je zelená. Jsou méně sladké, obsahují více škrobu a konzumují se tepelně upravené jako příloha k masu nebo jiným pokrmům. Přestože se plantainy dají v posledních letech koupit i v našich končinách, konzumace běžných žlutých banánů je daleko rozšířenější, a to i celosvětově.

 Banánovník není strom, nýbrž vytrvalá bylina. Rozložité dužnaté listy se vypínají až do výšky 3 metrů, což dělá z banánovníku největší kvetoucí bylinu na světě.  V horní části rostliny se vyskytuje květ, který se po opylování postupně mění v trs bobulí - banánů. Trs zralých banánů může vážit klidně i 60 kilogramů. Pod slupkou každého banánu najdeme měkkou dužinu. Semena u dnešních kulturních odrůd banánů nenajdeme - jsou úplně zakrslá a postrádají svou funkci, takže se rostliny množí pouze vegetativně pomocí odnoží. V dužině původních nešlechtěných banánů bychom samozřejmě tvrdá a poměrně velká semena našli. 

Přestože se nám dužina banánu může zdát tuhá a hutná, obsahuje kolem 75 % vody. Zbytek tvoří směsice látek, která banánům přisuzuje výborné dietetické vlastnosti. Z rychlých zdrojů energie se v banánu vyskytuje glukóza, fruktóza i sacharóza. Tyto cukry dokáží účinně povzbudit tělo před jakoukoli fyzickou aktivitou. Fruktooligosacharidy (pektin, rezistentní škroby), kterých je v banánech dostatek, mají prebiotický účinek. To znamená, že vytváří ve střevě vhodné prostředí pro růst prospěšných střevních bakterií. Nerozpustná vláknina se podílí na čištění a prokrvení vnitřního povrchu střeva, které pak vykazuje lepší pohyblivost a schopnost vstřebat živiny a nedochází tak k problémům, jako je zácpa.  Svým zklidňujícím účinkem na trávicí trakt však mohou banány působit i jako podpůrný léčebný prostředek proti průjmu nebo pocitům na zvracení při podrážděném žaludku. Všeobecně známé jsou banány pro svůj obsah draslíku. Draslík je esenicální prvek, který je v těle nezbytný pro regulaci činnosti nervů a svalů. Udává se, že jeden banán dodá cca 10-16 % doporučené denní dávky draslíku. Pro funkci nervů a svalů je důležitý taky obsažený vitamín B6, který se navíc podílí na tvorbě červených krvinek. Aminokyselina tryptofan, na kterou jsou plody banánovníku rovněž bohaté, podporuje tvorbu neurotransmiteru serotoninu, který zajišťuje naší mysli klid a spokojenost. Pokud se tedy cítíme sklesle a přepadne nás úzkost, zkusme se zakousnout do banánu!


Je banán low carb nebo keto? Rozhodně ne... Pokud jste ale v režimu low carb nebo keto, je to pro vás nevhodná potravina. Nejlepší banán tak pro vás bude ten na obrázku níže. Pokud se ale stravujete Whole30, můžete si banán s chutí dát. 


Banány k našemu životu  většinou tak nějak patří. Myslím, že většina z nás si bez nich téměř nedokáže představit takové aktivity, jako je mikulášská nadílka, příprava domácího ovocného salátu nebo návštěva někoho blízkého v nemocnici. Banány nemusíme jíst jen samotné – vždyť se z nich dá vyrobit spousta zdravých dezertů. Zkuste některé z receptů z banánů a určitě nebudete litovat. například vanilkový pohár s banánem a kakaovým práškem, který se dá podávat buď chlazený, nebo mražený. Vláčnost a sladkou chuť dodají banány těmto skvělým  jednoduchým banánovým sušenkám. Pokud holdujete raw dezertům, pak Vás jistě uspokojí banánovo-kokosový raw dortík. Další možností, která uspokojí i náročnější mlsouny, jsou banánovo-ovesné muffiny bez cukru.