Důležité je neplést si zelený hrášek se sušeným hrachem. Zelený hrášek je zelenina, zatímco sušený hrách se řadí mezi luštěniny. Chuťově lze rozeznat rozdíl díky tomu, že zelený hrášek je mnohem šťavnatější a obsahuje větší množství vody. Většinou se hrášek pěstuje na zahradě, ale pokud zrovna nemáte vlastní zahrádku, nezoufejte! Pěstovat jej můžete i v truhlíku nebo v květináči na balkoně či na parapetu.


Hrášek rovněž obsahuje větší množství vitamínů než sušený hrách. Najdete v něm solidní množství bílkovin, díky čemuž by neměl chybět v jídelníčku žádného člověka, ale obzvlášť vegetariánů a veganů. Dále v něm najdeme vitamín A, C, E, K a B1, kyselinu listovou, železo, hořčík, fosfor, měď, molybden, draslík a řadu dalších prospěšných látek. Ze zdravotního hlediska hrášek slouží jako bohatý zdroj antioxidantů, pomáhá chránit zrak, působí regeneračně, má detoxikační účinky a celkově slouží k omlazení a pročištění organismu. Hrášek dále snižuje cholesterol a krevní tlak a funguje jako prevence osteropózy. Zapomínat by na něj neměly ani budoucí maminky, neboť v těhotenství podporuje vývoj nervové soustavy miminka.
Hrášek lze zařadit do paleo, Whole30 nebo primal stravování. Vyhovuje i požadavkům nízkosacharidového stravování - pozor ale na celkový příjem sacharidů u keto varianty low carb stylu.


Kromě zobání hrášku jenom tak (koho by nebavilo šťavnatý hrášek vylupovat a pojídat přímo z lusků) lze tuto zeleninu použít v kuchyni na více způsobů. Hrášek se výborně hodí do nejrůznějších salátů či jako zeleninová příloha k masu (osobně ho ráda kombinuji s kukuřicí, jelikož jejich dvě odlišné chutě se výborně doplňují). Hrášek se hodí do polévek, krémů nebo jako příloha ke špagetám se šunkou. Méně častou, ale neméně chutnou variantu využití představuje hummus ze zeleného hrášku.