Historie rybízu sahá daleko do minulosti. Aktivněji se začal poprvé pěstovat v sedmnáctém století v Belgii a v severní Francii. Jeho název ovšem pochází z arabského jazyka. V současnosti najdeme více druhů tohoto ovoce, ale nejznámější z nich je pravděpodobně červený rybíz, kterému se také v tomto článku věnujeme.

Spousta lidí by neřekla, že malé rybízové kuličky v sobě skrývají tolik zdravotních výhod a prospěšných látek, ale přesně tak tomu je! Rybíz je bohatým zdrojem především vitamínu C. Dále v něm najdeme vitamín E, K, vitamíny skupiny B a minerální látky jako vápník, železo, hořčík, mangan, fosfor, křemík, sodík a zinek. Rybíz poslouží jako spolehlivý bojovník hlavně proti střevním chorobám a čaj z něj působí močopudně a napomáhá ke správnému trávení. Pokud máte horečku, šťáva z rybízu vám ji pomůže snížit. Rybíz rovněž pozitivně působí na zrak, jeho listy se využívají při léčbě průjmu a zánětech ledvin.


Rybíz má v kuchyni bohaté využití, a tvoří součást jídelníčku více národních kuchyní. Samozřejmě z něj jde vyrobit marmeláda, kompot nebo džem. Rybíz představuje oblíbenou přílohu k různým jídlům, například k jehněčímu, krocanovi či huse. Pokud chcete vyzkoušet jeho méně tradiční využití, zkuste rybíz přidat do ovocné polévky nebo do pudingu. Nejznámější je ovšem přidávání rybízu do rybízových buchet, koláčů, či do dortů. Kdo má raději rybíz v tekuté formě, neměl by zapomenout na některé nápoje s rybízovou příchutí, jako je například frappé, bubble tea, rybízové víno nebo jednodušeji, tradiční rybízový čaj, který navíc poslouží jako spolehlivý lék v období nemoci. Inspirujte se níže a nebo se podívejte na více rybízových receptů - z černého nebo červeného rybízu. 


Rybíz je povolená potravina v nízkosacharidovém stravování i jeho přísnější verzi keto dietě. Je vhodný také pro primal, paleo i Whole30.