Proč jíst základní potraviny?

O dělení potravin podle stupně zpracování jsme psali v předchozím článku. Při vytváření jídelníčku se vám vyplatí zaměřit se především na první skupinu potravin, do které patří nezpracované a minimálně zpracované potraviny. Vaše tělo z nich získá bílkoviny, sacharidy, tuky, vlákninu, vitaminy i minerály bez nadbytečného obsahu konzervačních látek, stabilizátorů, barviv, zahušťovadel a dalších aditiv. Díky základním potravinám budete mít více energie, dobrou náladu a chuť aktivně žít. Vyřešit tak navíc můžete nadváhu, nadbytečný stres i některé zdravotní problémy.

Nejlepší potraviny pro každodenní stravování

  • čerstvé ovoce
  • čerstvá zelenina
  • celá zrna obilovin, pseudoobilovin
  • luštěniny
  • vejce
  • čerstvé ryby
  • maso
  • ořechy a semena

Základní potraviny jako součást mnoha výživových směrů

Nezáleží na tom, zda se rozhodnete pro běžný vysokosacharidový jídelníček, začnete jíst low-carb, vyzkoušíte směr paleo nebo dáte přednost veganství. Ať už je vašemu srdci blízký jakýkoliv typ stravování, jeho základem by měly být kvalitní potraviny v co nejpřirozenější formě. Sladkosti, bílé pečivo, polotovary, hotovky a rychlé občerstvení do zdravého jídelníčku zkrátka nepatří.

Nevyhýbejte se všem zpracovaným potravinám

Zdaleka ne všechny zpracované potraviny jsou však nevhodné. Šetrné způsoby zpracování poskytují delší trvanlivost i zajímavé chutě. Bez výčitek si vychutnejte sterilizací upravenou zeleninu nebo ovoce, chlazené maso, ryby a mořské plody, vejce, kysané nebo pasterované produkty, fermentované sýry,  luštěniny, houby, čaj, kávu nebo třeba různé druhy koření.

Zpestřete si jídelníček potravinami, které jsou:

  • mražené
  • chlazené
  • sušené
  • fermentované
  • pasterizované
  • filtrované
  • vakuované

A co ze základních a minimálně zpracovaných potravin vařit? Podívejte se na naše recepty označené štítkem „vaříme ze základu“. Skvěle chutnají a hodí se pro každodenní stravování. 


Vaříme ze základu: štítek pro lepší přehled

Recepty pod štítkem obsahují zejména potraviny základní a minimálně zpracované a zpracované ingredience, dále některé zpracované potraviny (skupiny 1 – 3). Jedná se o potraviny, které nejvíce odpovídají pojmu "real food", tedy skutečné jídlo. Pokud se o dělení potravin chcete dozvědět více, podívejte se na článek Zpracované versus základní potraviny. Čím méně upravované potraviny však budete volit, tím více svému tělu prospějete. Pochutnáte si a navíc se tímto způsobem můžete stravovat každý den.
Nově se o opravdovém jídle dozvíte také v Průvodci skutečným jídlem. 

Vybírejte pečlivě

Některé potraviny v prvních třech skupinách jsou nutričně výhodnější, jiné zase méně. Vždy preferujte ty méně zpracované před více. Celozrnné produkty před výrobky z bílé mouky, která je sice vysoce zpracovaná, ale stále spadá do skupiny 1 – 2. Podobně je na tom ovocná šťáva, která je na rozdíl od čerstvého ovoce zbavená vlákniny a má podstatně vyšší glykemický index. Dalším příkladem jsou různé druhy olejů, kdy na jedné straně barikády stojí kvalitní za studena lisované oleje a na druhé straně pak oleje rafinované.

Vyhodnotit míru zpracování potravin je často oříšek. Vystudovaní technologové naštěstí potraviny rozdělili za vás a štítkem označili podle studie Klasifikace potravin podle stupně technologického zpracování a jejívyužití v prevenci civilizačních onemocnění.  My jsme dále vyloučili potraviny, ze kterých byla odstraněna vláknina a/nebo jsou pro nás nutričně nevýhodné - cukr, bílá mouka např.
Štítek „vaříme ze základu“ tak můžete použít jako užitečné vodítko. Díky filtru si navíc recepty můžete snadno zkombinovat i se svým výživovým stylem.