Švestky mají velmi bohatou a záživnou historii. Jde o jeden z prvních druhů ovoce, které lidé začali aktivně pěstovat. Švestka má svůj původ v Kavkazu, ale postupně se začala pěstovat ve více oblastech světa a v současnosti se jí nejlépe daří v mírném podnebí. Na českém území pak lze kořeny švestky vysledovat až do tak dávné doby, jako bylo páté století našeho letopočtu.


Švestky představují významný zdroj především vitamínu C. Dále obsahují řadu důležitých a zdraví prospěšných látek, jako jsou sodík, fosfor, draslík, vápník, železo a hořčík. Kromě vitamínu C v nich najdete provitamín A a vitamíny B1 a B2. V neposlední řadě jsou švestky vděčným zdrojem vlákniny, organických kyselin a tříslovin. Ze zdravotních neduhů švestky pomáhají bojovat proti revma, onemocnění ledvin, jater a krevního oběhu, ochraňují srdce, prospívají při zácpě a dalších střevních problémech. Navíc mají výborné detoxikační schopnosti a slouží jako prevence před infarktem či aterosklerózou. A moderní člověk jistě ocení, že švestky fungují též jako antistresová potravina a pomáhají zahánět depresivní nálady.


Všichni jistě víme, že švestky lze pojídat syrové, v nezpracovaném stavu, a chutnají skvěle. Pokud si ale s nimi toužíte více vyhrát v kuchyni, máte na výběr z mnoha možností. Můžete ze švestek vyrobit kompot, povidla či marmeládu. Použít je do výborné domácí švestkové buchty. Využít je pro výrobu ovocných knedlíků a koláčů. Nebo pokud vám voní alkohol, švestky se též využívají k výrobě slivovice. Jako nealkoholická tekutá švestková varianta se nabízí ovocné smoothie. Nezapomeňte však švestky před zpracováním pořádně omýt kvůli přítomnosti kvasných bakterií, které mohou způsobit nadýmání. A když příště budete nakupovat v drogerii, zkuste se porozhlédnout po výrobcích sladěných do fialové barvy. Švestky se totiž používají i v kosmetice (například na pleťové masky, které si ovšem můžete vyrobit i doma… a přebytečné švestky sníst). Jak je upravit? Vyberte si zde:) 


Švestky jsou oblíbenou potravinou v Primal, Paleo, Whole30. Nejsou vyloučeny z nízkosacharidového ani keto stravování, jen je (stejně jako u jiného ovoce) třeba pohlídat si celkový příjem sacharidů.