Patří do významné a pestré čeledi brukvovitých. Možná víte, že svým botanickým zařazením jsou příbuzné například s hořčicí, ředkvičkami, rukolou a řeřichou. Kapusta je dostupná v několika odrůdách – v kuchyni se využívá zejména kapusta růžičková, hlávková a kadeřavá. Tyto odrůdy se můžou lišit možnostmi zpracování, avšak obsah nutričních látek v nich je srovnatelný. Kapusta je skvělým zdrojem vlákniny, minerálů a vitamínů rozpustných ve vodě, jako je vitamín C a B9 (kyselina listová). Tepelnou úpravou se obsah vitamínů značně snižuje, což je ostatně běžné u všech druhů zeleniny. Syrová kapusta se však běžně nejí. Kapusta je oblíbenou surovinou při nízkosacharidovém i keto stravování, je na nákupním seznamu paleo i primal nadšenců.

Může se upravovat třeba vařením, dušením, smažením nebo zapékáním. Skvělý oběd určitě vykouzlíte z kapustových karbanátků. 

Díky kapustě můžete take vykouzlit velmi chutnou zeleninovou polévku. Na tu můžete použít jakýkoli druh kapusty - třeba kapustu kadeřavou, jako je tomu v tomto receptu. Osvědčeným způsobem, jak připravit kapusta tak, aby ji s radostí konzumovaly i děti, jsou krémové polévky.

Kousky kapustových listů se také dají přidat do těsta na knedlíčky. Nápaditý recept na hovězí po staročesku s kapustovo-slaninovým knedlíčkem.  jako by na nás vyskočil z kuchařky našich babiček.

Vynikající je kapusta také zapečená - ať už jako hlavní jídlo, nebo příloha.