Fíkovník smokvoň je opadavý keř, který dorůstá 3 – 5 metrů. Pochází původně z jihovýchodní Asie. Fíky jsou zřejmě jednou z prvních rostlin, které lidé pěstovali a kultivovali. V údolí Jordánu, v neolitické vesnici Gildal bylo nalezeno několik fíků pocházejících z doby více než 9000let před naším letopočtem. I když je rozšířený převážně ve Středozemí, existují odrůdy vhodné i do chladnějších poloh. Šťavnaté a trochu exotické ovoce si tak můžete vypěstovat i na své zahradě. Vhodné jsou například odrůdy  Peretta, Col de Dame, Brown Turkey nebo Hardy Chicago.

Čerstvé fíky umí zazářit v teplé i studené kuchyni. Vynikající jsou v kombinaci s různými typy sýrů - kozím nebo feta sýrem, gorgonzolou nebo rokfórem. Lahodné jsou i se sušenou šunkou, křupavou slaninkou a ořechy. 

Podávat je můžete také na sladko, například  s medem a ořechy, dušené nebo pečené s brandy, vanilkou a kardamomem. K sladké variantě výborně ladí ricotta, mascarpone nebo smetanový jogurt. Sušené fíky pak můžeme pošírovat v červeném víně, nasekané přidávat do těsta místo hrozinek a granol, výborné jsou také pečené spolu s masem.

Díky vysokému obsahu minerálních látek, vlákniny a polyfenolů jsou fíky nejen chutnou, ale i zdravou svačinkou. Obsahují poměrně vysoké množství vápníku, železa, hořčíku, manganu i draslíku. Tyto minerály jsou důležité pro stavbu kostí a zubů, podporují krvetvorbu, chrání vaše srdce a jsou nutné pro správné fungování svalů a nervů. Fíky jsou také vynikajícím zdrojem vlákniny a ficinu, které působí proti zácpě a zlepšují peristaltiku střev. Vysoký obsah polyfenolů, látek neutralizujících volné radikály,  pomáhá bojovat proti stárnutí a chronickým chorobám.

Čerstvé fíky mají na 100g 18g sacharidů a jejich glykemický index je 61.  Pokud  se stravujete lowcarb a nedodržujete stravu se striktním omezením (keto), fík si můžete s ohledem na váš celkový příjem sacharidů dopřát. Pro ketogenní stravování nejsou vhodné - nahradit je můžete třeba borůvkami.