Růžičková kapusta se těší dlouhé historii. Poprvé se objevila v severní Evropě, a to již v pátém století. Její předchůdci ale byli pravděpodobně pěstováni již ve starověkém Římě. Růžičková kapusta se výrazněji rozšířila ve třináctém století našeho letopočtu. Většina z nás ji zná v zelené podobě, ale růžičková kapusta též může být fialová. V Evropě největší množství růžičkové kapusty za rok vyprodukuje Nizozemsko a Německo.

Jak již zaznělo výše, růžičková kapusta zdraví jedině prospívá. Obsahuje více užitečných látek, zejména vysoké množství vitamínu C a vitamínu K. Dále v ní najdete vitamín B, minerální látky mangan, sodík, železo, hořčík, draslík a v neposlední řadě rovněž vlákninu. Co se zdravotních výhod týče, růžičková kapusta má schopnost zahnat stres a slouží jako prevence proti rakovině. Díky vysokému obsahu vitamínu C prospívá fungování imunitního systému a pomáhá při tvorbě kolagenu, což je užitečné zejména pro starší lidi. Růžičková kapusta má dále antioxidační účinky, bojuje proti nemocím srdce, cév a nervového systému, takže je vhodná pro lidi obávající se Parkinsonovy choroby. V neposlední řadě je růžičková kapusta výbornou potravinou při redukční dietě, neboť obsahuje velké množství bílkovin, díky čemuž rychle zasytí.

Růžičkovou kapustu je možné v kuchyni upravit více různými způsoby. Můžete ji vařit, připravit na páře, smažit, grilovat nebo péct. Před přípravou ovšem musíte růžičky zbavit košťálů. Připravené se hodí do salátů, polévek nebo jako příloha k bramborám a k masu. Velkou lahůdkou je pečená růžičková kapusta, kterou můžete snadno připravit na pánvi. Popřípadě ji zkuste udělat na másle či zapečenou se sýrem a šunkou. Růžičkovou kapustu můžete osmažit v trojobalu či ji vyzkoušet v kombinaci s houbami, pokud jste vegetariáni.


Do kterých výživových směrů patří kapusta? Pochutnat si na ní mohou všichni - vegetariáni a vegani, paleo, low carb, Whole30 i keto.