Dodržujte pitný režim a doplňujte minerály

Ke zmírnění projevů sacharidové chřipky Vám může v první řadě pomoci dostatečný přísun tekutin. Snížení množství sacharidů ve stravě, je totiž spojeno s rizikem dehydratace, neboť se Váš organismus zbavuje vody. To se projevuje přechodným zvýšením tvorby moči. Spolu s vodou, respektive s močí, odchází z těla také minerální látky, především sodík, draslík a hořčík. Ty jsou nezbytné pro správné fungování organismu a jejich nedostatek má za následek bolesti hlavy, svalové křeče, únavu a poruchy spánku. To jsou i běžné projevy sacharidové chřipky.

Co pít?

Základ pitného režimu by měla tvořit čistá voda, do které lze za účelem zvýšení obsahu sodíku přidat špetku soli. Zařadit můžete také minerální vody, přechodně klidně i ty silně mineralizované, například Vincentku. Na doplnění pitného režimu jsou dobré i různé polévky včetně masových vývarů, do kterých lze následně přidat oblíbenou zeleninu. Co zkusit třeba tento obložený vývar?

Jak doplnit minerály?

Pro doplnění ztracených minerálů je dobré Váš jídelníček obohatit listovou zeleninou, lososem, avokádem, dýňovými semínky nebo mandlemi, protože mají obzvláště vysoký obsah draslíku a hořčíku. Vhodná je i čokoláda (ale jen ta s vysokým podílem kakaa), která pomůže zahnat chutě na sladké a zlepší náladu.
Co si takhle dát k večeři lososa se špenátem a jako (ne)sladkou tečku čokoládový dezert?


Konzumujte dostatek tuků a v rámci povoleného množství i dostatek sacharidů

Jednou z poměrně častých chyb, které se nováčci v nízkosacharidovém stravování dopouštějí je, že sice zcela správně sníží příjem sacharidů, nicméně již dostatečně nenavýší příjem tuků. Jejich organismus pak nemá z čeho čerpat energii, což vede k neustálým pocitům hladu a únavy.

Jak navýšit příjem tuků?

Vhodné je do jídelníčku pravidelně zařadit potraviny s vysokým obsahem zdravých tuků, jako jsou vejce, avokádo nebo tučné ryby, například losos, pstruh nebo makrela. Dobrým zdrojem tuků jsou také oříšky a semínka, které lze spolu s nějakým kvalitním olejem, třeba za studena lisovaným olivovým olejem, přidat do salátu.

Pokud máte příznaky sacharidové chřipky, je dobré se zaměřit na příjem tzv. MCT tuků, což jsou tuky se střední délkou řetězce. Organismus totiž dokáže MCT tuky, na rozdíl od ostatních druhů tuků, využít jako okamžitý zdroj energie a díky tomu zmírnit projevy sacharidové chřipky. Kromě speciálních MCT olejů, které lze sehnat ve specializovaných prodejnách určených pro sportovce, je dobrým zdrojem MCT tuků také kokosový olej, kokosové mléko (dejte pozor, aby nebylo doslazované) a mléčné výroby, především sýr feta, kozí sýr a smetana.  


Odpočívejte

Změna dietního režimu bývá často náročná jak psychicky, tak fyzicky. Je tedy dobré naplánovat si tuto změnu na nějaké klidnější období. V prvním, případně i ve druhém týdnu nového dietního režimu je vhodné vyhnout se i náročným sportovním aktivitám. Určitě ale nemusíte sedět doma. Lehké cvičení Vám naopak může adaptaci na nízkosacharidovou dietu usnadnit. Zkuste tedy vyrazit na procházku, plavání nebo jógu.

Změna stravovacího režimu může také přechodně negativně ovlivnit kvalitu spánku. Proto je v tomto období zvláště důležité dbát na dobrou spánkovou hygienu, například chodit do postele každý den ve stejnou dobu, vyhýbat se nápojům s obsahem kofeinu v odpoledních a večerních hodinách nebo intenzivněji necvičit před spaním.  


Snižujte sacharidy postupně

Pokud se Vám výše uvedené rady neosvědčily, projevy nízkosacharidové chřipky jsou stále velmi intenzivní a trvají déle než dva týdny, můžete zkusit příjem sacharidů přechodně mírně navýšit. Poté, až se projevy sacharidové chřipky zmírní, můžete postupně příjem sacharidů opět snižovat. Určitě se však při navyšování sacharidů vyhněte sladkostem, nápojům s obsahem cukru a bílému pečivu. Místo toho zkuste do jídelníčku zařadit rýži basmati, celozrnné těstoviny, quinou, případně i nějaké ovoce.

Jak na to?

Pokud se chcete nízkosacharidové chřipce vyhnout úplně, můžete při přechodu na nový dietní režim vyzkoušet snižovat příjem sacharidů postupně. Nejprve zkuste nahradit jedno Vaše běžné jídlo nízkosacharidovým pokrmem. Po týdnu můžete zkusit zařadit dvě nízkosacharidová jídla za den. Ve třetím týdnu se pak můžete zkusit stravovat zcela podle pravidel nízkosacharidové diety.

Alternativně můžete zvolit postup, kdy v prvním týdnu vyškrtnete z jídelníčku veškeré sladkosti, slazené nápoje a průmyslově zpracované potraviny. V následujícím týdnu postupně vynecháte také sacharidové přílohy, pečivo a další potraviny, které do nízkosacharidové diety nepatří.

Tip! Aby pro Vás byla změna dietního režimu co nejjednodušší, zkuste nejprve běžné sacharidové přílohy nahradit zeleninou.