Za své zdraví jsme odpovědní hlavně my sami. A jednou z věcí, která má obrovský vliv, je náš jídelníček. Mnoha lidem postačí vyřadit vysoce průmyslově zpracované potravinářské produkty. A mnoho dalších potřebuje svoji stravu upravit ještě mnohem víc. V posledních letech se do popředí dostává nízkosacharidové stravování. Jedná se o dobře odborně podložený a dlouhodobě udržitelný výživový styl. Dnes již i v českém jazyce vyšla řada knih, z nichž můžete načerpat informace. Některé z nich jsou dostupné v tištěné formě, jiné elektronicky a nebo v obou verzích.


Petr Novák: Jak pálit a neukládat

Vše co jste chtěli vědět o spalování tuků

Komplexní kniha českého autora o principech nízkosacharidové stravy, shazování tuků bez hladu a bez počítání kalorií. Obsahuje i kapitoly o cvičení a budování svalové hmoty, o plánovaní změny životního stylu a sebemotivaci. Nechybí ani recepty.


Lucie Grusová, Petr Novák, Michaela Nováková - Jídelníčky na hubnutí

21 dní, 53 receptů, krok za krokem a bez hladovění

Publikace koncipovaná jako návod pro redukci tukové tkáně. Základ tvoří tři kompletní týdenní jídelníčky (včetně receptů) ve třech 3 variantách kalorického příjmu.


Lucie Grussová: Voňavá kuchařka #podlegrusovky

Vařte z čerstvé zeleniny, masa a vajec, bez lepku, zpracovaných polotovarů a přidaného cukru. Budete jídlem energii a zdraví získávat, ne ztrácet.

Velmi obsáhlá a nádherně nafocená kuchařská kniha autorky blogu nejen Paleo Snadno. Očekávejte mnoho chutných a rozmanitých jídel. Všechny recepty jsou přirozeně bezlepkové a dle zásad primal stravování, některé paleo (bezmléčné). Převážnou část tvoří pokrmy nízkosacharidové. Obsah knihy doplňují základní informace o surovinách a tipy k jejich nakupování a skladování.


Lucie Grusová:  Léto k kuchyni, Zima v kuchyni, Vánoce a Silvestr, Vaříme pomalu

Bez lepku, přidaného cukru a podle vašeho stravovacího stylu – Whole30, Primal, Paleo nebo Low carb

Jedná se o čtyři kuchařky v elektronické podobě s řadou receptů nízkosacharidových nebo paleo či primal, ty narozdíl od low carb obsahují ovoce či med. První tři e-knihy jsou zaměřeny na sezónních surovin, poslední z nich na vaření v pomalém hrnci.


Jana Dell Plotnárková, Janina Černá: Cukrfree Kuchařka pro malé i velké

I bez cukru to jde!

V knize naleznete základní rady pro zdravý celorodinný jídelníček a to již od prvních miminkovských příkrmů. Nicméně hlavní částí obsahu jsou skvěle nafocené a kompletně bezobilné recepty s menším obsahem sacharidů. Většina z nich jde upravit podle zásad low carb stravování. A můžete se spolehnout na jejich dobrou stravitelnost, Jana Dell-Plotnárková je certifikovanou GAPS terapeutkou.


Janina Černá: Cukrfree

Více než 70 lahodných cukrfree receptů, které mi pomohly zbavit se závislosti na cukru jednou provždy!

Zalistujte si přirozeně bezlepkovými recepty bez přidaného cukru doplněnými fotografiemi autorky. Většinou pokrmů je nízkosacharidová.


Táňa Kajanová: Veselé avokádo Low carb kuchařka

Život bez cukru není bez chuti

Knížka další z českých blogerek o nízkosacharidovém pečení a přípravě low carb dezertů. Více vám o obsahu této kuchařky napoví rozhovor s autorkou.


Tim Noakes, Jonno Proudfoot, Sally-Ann Creed: Revoluce v opravdovém jídle

Radikální a udržitelný přístup ke zdravému stravování

Kniha nastiňuje historický vývoj jídelníčku lidí a ukazuje na současnou stravu jako na původce mnoha zdravotní problémy moderního člověka. Jako základ boje proti civilizačním chorobám vidí nízkosacharidové stravování (banting). Vysvětluje jeho základní principy a uvádí rady k sestavení dlouhodobě udržitelného zdravého jídelníčku. Vše doplňují recepty.


Tim Noakes, Jonno Proudfoot, Bridget Surtees - Superjídlo pro superděti

Lahodné recepty s nízkým obsahem cukru pro zdravé rodiny, od batolat až po dospívající

Tato publikace navazuje na Revoluci v opravdovém jídle. Její teoretická část je ještě mnohem delší a informačně výrazně obsáhlejší. Podobné stravovací principy platí jak pro dospělé, tak i pro děti. Nicméně během růstu má malý člověk větší nároky na některé z živin a přistupuje k obsahu talíře rozdílně. Recepty jsou proto rozděleny do kapitol dle věku, od plodu v matčině děloze a kojence, před batole a školáka po dospívajícího. V úvodu každé kapitoly jsou uvedena specifika daného období vývoje. Veškerá jídla nejsou nízkosacharidová, záměrem je nabízet zdravější alternativy při přechodu z běžné západní stravy plné ultrazpracovaných potravinářských produktů. Avšak řada receptů splňuje zásady low carb a mnoho dalších je možné si přizpůsobit. Knihu proto můžeme doporučit i dospělým bezdětným či již s odrostlými dětmi.


Lily Nichols: To pravé jídlo při těhotenské cukrovce

Účinná alternativa ke konvenčním výživovým doporučením

Ač se jedná o publikaci útlejší, opravdu v ní naleznete snad vše, co můžete při gestačním diabetu udělat pro zdraví vás i vašeho očekávaného dítěte. Více informací o knize se dočtete v tomto článku.


Mark Sisson: Primal Blueprint

Zapomeňte na všechno, co jste si mysleli, že víte o stravě, cvičení a zdraví. Je na čase vrátit se zpět na začátek. Přeprogramujte své geny pro optimální váhu, dokonalé zdraví a neomezenou energii.

Mark Sisson je autorem mnoha knih o životním stylu a zdravé stravě. Za ideální metabolické a pohybové vzorce pokládá ty našich prapředků, lovců starší doby kamenné. A poskytuje rady, jak se jim přiblížit i v moderní vyspělé době. Ukazuje možnosti, jak paleo životní styl a jídlo přizpůsobit podmínkám dnešního světa.


Mark Sisson: Keto Reset Dieta

Zresetujte svůj metabolizmus za 21 dnů a spalujte tuky navždy.

Publikace navazující na Primal Blueprint přichází s novějšími údaji a se snížením sacharidů ve stravě na ještě nižší úroveň. Nechybí ani řada receptů. Pokud zvažuje její koupi, možná vám bude nápomocná recenze Michala Turny.


Nina Teicholz: Tuk - Velké překvapení

Proč máslo, maso a sýr patří ke zdravé stravě

Kniha nabízí pohled do historie vědy o výživě a vlivu potravinářského průmyslu na ni. Je oponenturou k nízkotučné stravě. Lidské tělo některé typy tuků včetně nasycených potřebuje a jejich nedostatek je pak jednou z možných příčin řady zdravotních obtíží a chorob, včetně obezity, diabetu a kardiovaskulárních nemocí.


David Ludwig: Máte stále hlad?

Expert a "válečník proti obezitě přepisuje pravidla hubnutí, diet a zdraví. ✓ Přemoci hladovění, ✓ Přeprogramogat tukové buňky, ✓ Trvale zhubnout

Proč běžné přístupy k hubnutí obvykle dlouhodobě nefungují? A co vede k přejídání? To vše se dočtete a získáte i plán, jak shodit tuky bez hladovění.


Garry Taubes: Proč tloustneme

A co s tím dělat

Autor rozbíjí dogma hubnutí založeného na pouhém vyšším výdeji a nižším příjmu energie. Vysvětluje, proč celozrnné obilniny a sladké vyšlechtěné ovoce nemusejí být zdravé a proč se naopak nemusíme bát živočišných tuků.


David Perlmutter, Kristin Loberg: Moučný mozek

Zdravě bez pšenice, sacharidů a cukrů, tichých zabijáků vašeho mozku

Nahlédněte očima neurologa na současnou běžnou stravu a zjistěte, proč dle něj škodí mozku. Poté se můžete dozvědět, jak fungování a schopnost regenerace mozku podpořit pomocí změny jídelníčku, životního stylu a doplňků stravy. Kniha nabízí komplexní rady pro prevenci a nápravu již vzniklých potíží neurodegenerativního a psychického rázu.


David Perlmutter, Kristin Loberg: Mozek v kondici

Netušená síla střevních mikrobů a cesta ke svěžímu mozku

Kolem osy střevo-mozek se točí dnes již spousta výzkumů. A tak se dozvídáme, jak naše střevní mikroflóra může souviset s autizmem, ADHD, demencí, psychickými poruchami, depresemi, bolestmi hlavy a migrénami. Úprava stravy a dalších faktory pak mohou vést k uzdravování naší mikroflóry a zlepšení zdravotního stavu včetně práce mozku. 


Jason Fung, Jimmy Moore - Kompletní průvodce půstem

Jak léčit své tělo pomocí jednodenního i dlouhodobějšího vynechání jídla

Název a podtitul shrnují vše podstatné, o čem kniha pojednává. Lékař Jason Fung vysvětluje, jak mohou být kratší i delší půsty pro metabolizmus prospěšné. Rozebírá práci s pocity hladu a různé varianty postění a jak si vybrat tu pravou pro vás. Samozřejmě i varuje, že pro některé lidi není delší vynechání jídla vhodné. Doporučuje postupy pro ukončení půstu a zdravé pokrmy vhodné mezi půsty.


Melissa a Dallas Hartwigovi: Jídlo na prvním místě

Vyzkoušejte Whole 30 a změňte svůj život k nepoznání - Paleo mýtů zbavené

Hledáte shrnutí aktuálních poznatků o vztahu jídla a zdraví? Zajímá vás, jak funguje závislost na cukru? Toto a mnoho dalšího se dozvíte v populární publikaci manželů Hartwigových. Naleznete zde přehled potravin, které nám škodí a které naopak prospívají. Naučíte se, jak změnit své stravovací návyky a ozdravit jídelníček, odhalit potravinové alergie a intolerance a zlepšit svoje trávení. Tyto rady by vám měly pomoci snížit zánětlivé procesy v organizmu a docílit hormonální rovnováhy. Kniha není primárně zaměřená na nízkosacharidovou stravu, i když k omezení cukrů a škrobů vede. Pojednává o návratu k opravdovému, průmyslově nezpracovanému jídlu ze základních surovin a zbavení se stravovacích zlozvyků a nabízí i řadu receptů.


Melissa Hartwig: Svoboda v jídle jednou provždy

Jak se zbavit špatných návyků, pocitů viny a úzkostí spojených s jídlem

Kniha navazující na Jídlo na prvním místě rozvíjí myšlenky v ní uvedené a poskytuje podrobnější vedení při změnách jídelníčku.


Melissa a Dallas Hartwigovi: Whole30

Třicetidenní restart, který vám přinese zdraví a svobodu v jídle

V této publikaci se dočtete ještě podrobnější informace o typech potravin a konkrétnější rady ke změně stravování než v knize Jídlo na prvním místě. Text obsahuje i různé úpravy stravy podle zdravotního stavu, možnosti při nahrazování surovin a rady ke stravě mimo domov. Vše doplňuje široká paleta receptů.



Na Jídelním plánu naleznete mnoho nízkosacharidových receptů. Neváhejte, vybírejte a zkoušejte, co vám zachutná. Sledovat nás můžete i na Facebooku ve skupině Recepty LC.

Spoustu praktických informací o low carb, co to je a jak i proč začít najdete také v seriálu článků o nízkosacharidovém stravování.