Brokolice se pěstuje již řadu století, ale častější součástí českého jídelníčku se stala teprve ve dvacátém století. Jde o jednoletou či dvouletou rostlinu pocházející z oblasti Středomoří. Její velkou výhodou je, že se dá jíst v syrovém i uvařeném stavu. Pěstují se dva druhy brokolice – brokolice květáková a brokolice chřestová (též zvaná brokolicí stonkovou).


Když dojde na vitamíny a zdraví prospěšné látky, brokolice nezklame. Obsahuje vitamín C, vitamín E, vitamín D, vitamíny B1 a B2 a kyselinu listovou. Navíc je bohatá na minerální látky, jako je draslík, vápník, selen, železo a hořčík, a rovněž poskytne lidskému tělu tolik potřebnou vlákninu. Pomáhá při prevenci rakoviny plic, kostních poruch a pozitivně ovlivňuje činnost srdce, trávení, metabolismus i krvetvorbu. 
Brokolice je hodnotná zelenina, vhodná
 pro Primal, Paleo, Low carb, keto variantu nízkosacharidového stravování i Whole30.

V kuchyni lze brokolici využít na více účelů. Lze z ní udělat výbornou hutnou brokolicovou polévku, která obzvlášť v chladném zimním období zahřeje a přijde k duchu. Brokolice se také používá jako vděčná příloha mnoha jídel, obzvlášť s bramborami a masem je lahodná. Používá se do smoothie, pomazánek a salátů, a kdo má mlsný jazýček, může z brokolice vyrobit nákyp, karbanátky či ji zapéct společně se sýrem a bramborami. Syrovou brokolici jde též chroupat samostatně – bez jakékoliv tepelné úpravy je ostatně také velmi dobrá. Více receptů s brokolicí najdete zde. Snažte se však brokolici zužitkovat co nejdříve, protože se rychle kazí, a pokud se ji už rozhodnete uchovávat, uložte ji v chladném a suchém místě.