Len, který se od pradávna pěstoval i u nás, je vlastně všestranně užitečná rostlina: jeho vlákna slouží k výrobě plátna, jeho modré květy udělají parádu a jeho tobolky půvabně dozdobí různé dekorace ze sušených květin. Právě v těchto tobolkách se nacházejí lněná semínka. Ta je možno sehnat buď v tmavohnědé nebo zlatavé barevné variantě. 


Lněná semínka jsou vysoce ceněná pro obsah slizu. Ten se vyskytuje v blízkosti slupky semínka a působí ochranným i léčebným účinkem na podrážděný povrch střev. Tuk, který je další významnou složkou lněného semínka, se dá ze semínek lisovat jako lněný olej. Obsahuje kyselinu alfa-linolenovou (ALA), která patří mezi esenciální mastné kyseliny, což znamená, že náš organismus si ji nedokáže sám vytvořit, a tak musí být přijímána ve stravě. Má nezastupitelnou funkci ve výstavbě buněčných membrán a rovněž působí v prevenci chorob srdce a cév. Semínko je take zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny. Rozpustná vláknina na sebe v tenkém střevě váže vodu a vytváří tak gel, který do sebe pohlcuje různé škodliviny a dostává je tak ven z trávicího traktu. Nerozpustná vláknina mechanicky čistí střevo. Prokrvuje jeho povrch a napomáhá udržovat správný pohyb trávicícho traktu, aby nedošlo ke zdravotním problémům, jako je zejména zácpa. Další unikátní obsahovou látkou lněného semínka jsou tzv. lignany. Patří mezi fytoestrogeny, což znamená, že mají podobný účinek jako hormon estrogen. Pomáhají  chránit před některými druhy rakoviny, které souvisí s působením hormonů, ale i před jinými nemocemi, které mají původ v hormonální nerovnováze. 

Suché lněné semínko, které jen tak zkonzumujeme vcelku, nám mnoho ze svých výživných látek nevydá. Pouze částečně zaplní náš trávicí trakt, kterým nevyužité projde. Proto se doporučuje lněná semínka podrtit, rozmixovat nebo rozemlít, aby se jejich živiny pro nás staly dostupnými. Pokud před rozmělněním semínko na několik hodin namočíme, aktivita účinných látek v něm se ještě zvýší. Namočené a rozemleté lněné semínko můžeme přidat do těsta na domácí chleba, pečivo, ale třeba i do směsí na  palačinky či müsli tyčinky.   Pokud máte alergii na vejce, můžet ho použít jako náhradu - 1 lžíci namletého lněného semínka promícháte se třemi lžícemi horké vody a necháte odstát. Vzniklá směs nahradí v těstě 1 vajíčko. 
Spolu se sýry, luštěninami nebo zeleninou může být součástí zdravých pomazánek. Zdraví prospěšný je také za studena lisovaný lněný olej. Ten by se kvůli své nízké trvanlivosti měl uchovávat pouze v lednici a aby nedošlo ke zničení vzácných účinných látek, neměl by se zahřívat. Jeho místem využití by tedy měly být zejména saláty. 

Lněné semínko je vhodné pro WHOLE30, nízkosacharidové - low carb stravování i pro jeho přísnější keto variantu.