Červenou řepu milujeme nejen my. Oblíbili si ji už obyvatelé v Babylonii, kteří ji pěstovali už v době před  před 3000 lety. Tvořila součást jídelníčku i u starých Římanů, kteří ji oceňovali nejen jako oblíbenou pochoutku, ale také jako lék.

Řepa je vynikajícím zdrojem minerálních látek. Obsahuje především draslík, mangan, zinek a hořčík, méně potom měď, selen a železo. Má tak blahodárný vliv na kvalitu vlasů, kostí, nehtů i pleti. Detoxikuje a podporuje imunitu i tvorbu červených krvinek.
Z vitamínů obsahuje především vitaminy A, C, E, K a také některé vitaminy z B řady, konkrétně  vitaminB1 thiamin,  B2 riboflavin a  B9 kyselinu listovou, kterou ocení především nastávající maminky. Červené barvivo je pak prospěšné pro pevnost cév. Obsahuje ale množství sacharidů, opatrně by s ní tedy měli nakládat příznivci keto režimu nízkosacharidového stravování.

 

 Co s červenou řepou v kuchyni? Zpracovat a sníst ji můžete na tisíc způsobů. Jedlá je celá. Konzumujeme především kořenovou bulvu tmavě červené až fialové barvy. Výborné jsou ale i mladé lístky nebo květy, které lze přidávat do salátů, dusit je, nebo z nich vařit špenát.

Syrovou řepu je třeba nastrouhat, nakrájet na velmi tenko a nebo odšťavnit nasládlou červenou šťávu. My ji ale doporučujeme uvařit nebo upéct. Tak z ní vytáhnete to nejlepší. Vynikající je v kombinaci s výraznými sýry, například parmazánem, nivou nebo kozími sýry. Dobře bude také ladit s medem, balsamikovým octem, vlašskými ořechy, jablky nebo dijonskou hořčicí. Zkusit můžete také některé z receptů českých foodblogerů.