Ředkvičky mají svůj původ v Asii. Těší se dlouhé a bohaté historii – využívali je již staří Egypťané. Na českém území se objevily v druhé polovině osmnáctého století. Nejznámější jsou u nás červené ředkvičky, ale existují i jiné odrůdy zbarvené například do žluta či doběla. Ředkvičky se nejčastěji pěstují na zahradách či ve sklenících, ale pokud nemáte větší prostory, můžete je stejně tak nechat růst na parapetu nebo na balkóně. Takhle aspoň budete mít jistotu, že vámi konzumované ředkvičky jsou vždy čerstvé.


Možná byste to do nich na první pohled neřekli, ale ředkvičky se mohou pochlubit celou řadou zdraví prospěšných látek. Obsahují bílkoviny, vlákninu, fosfor, draslík, železo, vápník, vitamín C, vitamín B, vitamín K a kyselinu listovou. Jejich konzumací prospíváte svému tělu, neboť mají antibakteriální účinky, odstraňují plísně ve střevech, v žaludku a ve sliznici a podporují krvetvorbu. Také snižují cholesterol, pomáhají odstraňovat zácpu a plynatost, posilují tvorbu kostí a působí při prevenci vzniku kamenů ve žlučových a močových cestách. Díky obsahu vody, nízkému počtu kalorií a prospěšným živinám se zároveň hodí jako potravina pro lidi držící dietu. Vyhovují požadavkům nízkosacharidového stravování, jsou vhodné i pro přísnější keto variantu. Můžete je také zařadit do jídelníčku při Whole30, Paleo i Primal.


Ředkvičky samozřejmě můžete jíst syrové. Výborně se hodí jako příloha k chlebu, nakrájené a s krajícem chleba namazaným máslem vytvářejí prostou, ale chutnou kombinaci. Ředkvičky se hodí využít brzy po jejich utržení, nemají totiž dlouhou životnost a brzy zvadnou. Oblíbenou variantou jsou míchaná vajíčka s nakrájenými kousky ředkviček, obě chuti se vzájemně doplňují a vytvářejí vyváženou směsici. Ředkvičky se též hodí jako příloha k nejrůznějším masům, do salátů, polévek a pomazánek. Či pokud vás honí mlsná, můžete ředkvičky zkusit promíchat s jogurtem nebo kefírem, což zejména v horkém letním období představuje osvěžující a zároveň vydatný pokrm.