Věděli jste, že název pro celer byl poprvé oficiálně zaznamenán v polovině sedmnáctého století a má svůj původ v latinském jazyce? Jak již zaznělo výše, celer se ovšem pěstuje mnohem déle. V České republice se v současnosti pěstují celkem tři druhy. Celer pak na sebe v průběhu dějin navázal celou řadu významů. Ve starověkém Řecku byl například spojován s kultem smrti.


Celer nabízí více zdravotních přínosů. Má schopnost detoxikace, působí proti zánětům a močopudně, povzbuzuje činnost ledvin, pomáhá bojovat proti depresi, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje zdravé trávení a má pozitivní vliv na vlasy, nehty a zrak. Není bez zajímavosti, že může posloužit i jako mírné afrodiziakum. Krom toho obsahuje celou řadu zdraví prospěšných látek. Najdeme v něm vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín C, D, E a K. Z minerálních látek lidskému tělu poskytne vápník, měď, železo, hořčík, fosfor, křemík, sodík a zinek. Celer je vynikající potravinou pro low carb i keto dietu, vhodný je i pro systémy Whole30 a Paleo. 


Celer se výborně doplňuje s jinými druhy zeleniny, díky čemuž je lahodný například v zeleninové polévce, kuřecí polévce s nudlemi nebo v nejrůznějších omáčkách se zeleninovým základem (využívajících dále ingredience jako papriky nebo cibule). Lístky celeru se používají jako koření nebo je také jde přidat do salátů či jíst syrové. V salátu je pochopitelně třeba celer zkombinovat s jinými druhy zeleniny, a pokud chcete, můžete přidat také oříšky, které chuť salátu ještě víc ozvláštní. Výborný je celer také jako příloha k masu, převážně hovězímu, a představuje častou součást kořenících směsí. Z celeru jde v neposlední řadě připravit celerovou šťávu, která má pozitivní účinek při onemocněních metabolismu a navíc poslouží jako vhodný lék na kocovinu. No neberte to!


Recepty z celeru najdete na webu tady.